Het project van 2015 bestond uit individueel werk en groepswerk.
Het individuele werk bestond uit het tekenen van patronen op ruitjes- en isometrische rasters, het vervolgens zelf inkleuren van de patronen en eventueel versieren langs de rand, het beantwoorden van wiskundige vragen over de patronen en het analyseren van twee patronen. Op onderstaande diaserie vooral foto's van ingekleurde patronen. Opvallend is dat identieke patronen door verschillende inkleuring totaal verschillende uitstraling krijgen.
Tijdens de tweede helft van het project werd in groepjes of individueel aan keuzeonderwerpen gewerkt. Twee groepen ontwierpen een nieuw mozaïek, twee groepen ontwierpen een driedimensionaal mozaïek, een groepje schilderde een zelf ontworpen mozaïek op een strandhuisje, een leerling hield zelf een workshop over Islamitische patronen voor groep 8 en twee groepen plus één leerling ontwierpen een puzzel.
De diaserie start met foto's van het resultaat van een les waarin iedereen eenzelfde patroon construeert, deze inkleurt en vervolgens samenvoegt tot één groot mozaïek.
Deze fotogalerij toont telkens de analyseposter en het mozaiek van een groepje van twee leerlingen vwo 5 van osg De hogeberg, ontworpen in mei 2012.
De wiskunde A-klas deed de lesserie van ongeveer 20 studielasturen, zie lesmateriaal