Delirium

The birth of a humble prophet, age 49

at twenty minutes past twelve of 4-4-2012

 

Het was een wilde tijd, een tijd van

Chaos waarin alles kon gebeuren.

Het kon alle kanten op en niemand

Kon hem zeggen welke kant.

 

Er was genoeg gezopen en

Genoten, er was nooit zoveel

Gefeest en dat zou ook wel

Niet meer gebeuren.

 

En daar stond hij dan

Zonder baan, vol ideeën,

Zonder daadkracht, vol plannen,

Zonder geld, vol vuur, vaak.

Maar niet zelden willoos,

Apathisch.

 

Daar zat hij, potlood in de hand,

Peinzend over alles en niets.

Hij zou een moderne allesweter zijn

En een allesvreter was hij.

Hij verslond alles over kosmologie,

Ethiek, evolutie, logica, macht.

Jarenlang dacht hij eerst alles tot zich

Te nemen en later, later dan zou de

Eindconclusie zich aandienen.

Hij zou de wereld laten weten

Hoe hij het zag, hoe het was

En wat de Eindoplossing was.

En de jaren gingen voorbij

En hij verslond alles

En zijn ideeën waren eerst nog springerig,

Toen kregen ze meer vorm,

Toen zaten ze gebeiteld,

Toen vervaagden ze,

Smolten weg als sneeuw voor de zon,

Of nee, niet zo snel, meer als ijskappen

Op de zich opwarmende aarde

Zou hij nog op tijd zijn?

 

Soms dacht hij Mohammed te begrijpen,

Of Jezus.

De uitspraken aan hen gegeven,

Althans zo leek het voor hen,

Ontsproten uit de duizenden duizenden

Interacties binnen dat uniek orgaan,

Uniek en daarom zo vreemd,

Die meervoudsvorm: De hersenen.

Dat Inzicht, daarvan ving hij een schim,

Een Platonische schaduw.

(Was hij te bescheiden? Een moderne profeet,

Maar helaas te bescheiden? Of was hij

Gestoord? Mohammed en Jezus waren ook

Gestoord. Gestoord zijn is anders-zijn,

Geraakt zijn, door het Licht, door God?)

Soms gingen zijn gedachtes ordes van grootte

Sneller dan de snelheid van zijn schrift.

Het drama dat zijn pen hem niet bijhield,

Dat zijn gedachtes niet talig genoeg waren

Om neer te pennen, te zeer een structuur

Zonder woorden.

Het idee van een roeping overviel hem soms.

Tenslotte was hij als logisch existentialist,

Levend in een tijd waarin eerst God

En vervolgens alle ideologieën stierven,

kapitalisme en materialisme uitgezonderd,

Was hij, als verlicht solipsist, degene

Die iets aan deze gedegenereerde

Maatschappij had te verkondigen.

Een heilstijding.

Een Idee dat alle wereldgodsdiensten,

Theosofie incluis, alle ideologieën,

Democratie incluis overstijgt.

 

En ja, hij had ontslag genomen en zich zo

Losgeworsteld van de burgerij, maar daardoor

Was hij ook straatarm.

Maanden leefde hij als een kluizenaar

Bijna, piekerde als een bezetene

Maar produceerde niets. Bijna niets.

Hij zag de zevende nieuwe maan sinds

Zijn ontslag en oordeelde dat het uur

Der waarheid was aangebroken.

Hij was een profeet van een nieuwe

Wereldorde, van een nieuwe filosofie,

Een nieuwe ideologie.

Hij was de SuperSpinoza, de SuperErasmus,

De SuperMultatuli in één persoon verenigd.

Lex Lux Soli. Dat zijn de tekenen. Hij is

Gestoord maar niet gek. Hij zal

Onverstoorbaar zijn boodschap verkondigen

Aan wie het betreft. Aan de wereld.

 

Maar ach, waarom ook?

Waarom die moeite om niets?

Ach, laat nu maar. . .

Er is nog wijn en

Zoveel te lezen. . .

Recent Activities, News

Workshopdagen Valuascollege Venlo juni 2024

Klik op de foto naar een verslag

Houten versie Geofractor

De plastic geofractor uit het boekje is nu ook verkrijgbaar in de houten variant. Prijs €12,50

Boekje in zebrareeks is half april 2023 verschenen.

Artikel in Euclides

Half maart 2023 is in het vakblad van wiskundeleraren een artikel van me verschenen naar aanleiding van de publicatie van Zebra 66 Islamitische Meetkundige Patronen

Recensie Snijpunt Isfahan

Lees hier

First prototype of new aperiodic puzzle

The developing process is continued. click here.

Ars et Mathesisdag 2019

During the art- and maths day (Ars et Mathesisdag), 24 november 2018, I gave a lecture about analyzing historical geometric patterns and trying to find new ones.

Timelapse construction

A great timelapse construction by Ameet Hindocha. More can be found on the website Ambigraph

Article online available

The journal For the Learning of Mathematics made my 2014 article 'Learning geometry by designing Persian mosaics' online available: See https://flm-journal.org/Articles/2E0CB6E94D76C79C2F341680D60F17.pdf

Een kritische recensie van Snijpunt Isfahan

Here you find my reflections on  a very critical review of Snijpunt Isfahan by a mathematician (in Dutch)

March 30 2018 Lecture

Lecture in Dutch

Two new 'floral'patterns

24 March 2018

Based upon the famous Alhambra pattern with circle segments. Click on the picture below to go there

14 feb 2018 Event about  'Snijpunt Isfahan' at Spui25

Look here

Interview by Dolf Jansen

Dolf Jansen interviewed Maite and me (in Dutch) during the radio program 'Spijkers met Koppen', to hear and watch the interview, klick here

Interview by Coen Verbraak

Coen Verbraak interviewed Maite and me about Maite's book 'Snijpunt Isfahan' (in Dutch), to hear and watch the interview, klick here

Official opening of Museum Gallery RAT (Recomposed Art Texel)

May 13 2017 we celebrated the opening of our new location Burgwal 20 Den Burg. Here you find artwork composed with beachcombed materials by Maria Roelofsen and my design studio for making new pattern compositions based upon the Islamic design tradition. For further information also look at www.museumgalerierat.nl

A new floral design with worksheet. Click on the picture to find more information about the Khatai Flower.

March 24th 2017

Heart cloud sun

Workshop in Amsterdam

21 august 2016 11.30-13.00

In the Tropenmuseum I delivered a workshop on the Islamic design tradition of geometric patterns in Dutch, further information here

New poem in Dutch:

Één Jaar

                                 May 6th 2016

Floral designs

A new subject is being developed and information will be available on this website: floral designs. I started today with the lotus flower. Click on the lotus below to visit the right tab.

                        24th of March 2016

Colour Plates available (not any more since the exhibition ended)

Download my puzzle-/colour plates at this link of the Tropenmuseum Junior 

Short story 'Spiral Figures'

I wrote a short story in Dutch about a child who draws spiral figures at the beach

Students finished newly developed lesson strand on Islamic mosaic design

Click on the picture below and check the two slide shows on the 2015 results. 

The workshop I delivered in 2014 is online since Jan. 2015

A miraculous set of tiles

I found a set of two tiles which can only form a semi-periodical pattern
I found a set of two tiles which can only form a semi-periodical pattern

Patchwork by Marijke Maris-Baan

Marijke Maris-Baan finished her design in patchwork, inspired by the winterworkshop held January 2014 on Texel
Marijke Maris-Baan finished her design in patchwork, inspired by the winterworkshop held January 2014 on Texel

Heptagon construction

A method to construct a near-regular heptagon now published on this site

Result of drawing competition

6 July 2014. The drawing cmpetition was won by José Bradamonte.

Students finished mosaic design course

A  group of about 20 students finished the lesson strand on Persian style mosaics in the beginning of may 2014. You can find some impressions of their activities here

View their endresults here

Result of pre-study

May 2014
May 2014

Article published

2014, March.

My article 'Learning Geometry by Designing Persian Mosaics' is published in issue nr. 100 (March 2014) of the Canadian journal 'For the Learning of Mathematics'.

At the flm-website you can find an Abstract.

Examples of basic patterns

Now available: a set of simple basic patterns (subgrids) to use to design new geometric patterns
Now available: a set of simple basic patterns (subgrids) to use to design new geometric patterns

New pattern design

Click on the picture below to find a series of patterns with octagons

Turn-angle 30 degrees
Turn-angle 30 degrees
Turn-angle 22.5 degrees.
Turn-angle 22.5 degrees.

Workshop 1&2 Feb. 2014

The workshop held on Texel was attended by 13 people in total. Among them: a furniture maker, a designer of lamps, quilters, painters and teachers. See the photo-impression of the workshop

Article in local newspaper Texel

This article (text and photo Pip Barnard) is about my fascination for Islamic geometrical ornamentation and how it can be used in (mathematics) education.

Article in Dutch newspaper

An article about the artwork by Maria Roelofsen and myself was published in the Dutch newspaper 'Reformatorisch Dagblad' on 30 december 2013. (Text Janneke van Reenen-Hak, Photo's Sjaak Verboom)

Publication in dutch magazine 'Experiment NL'

In this magazine on dutch Scientific research an article was published about my work. All those who have a subscription of 'Quest' received this magazine. Four pages with beautiful illustrations!

Work in progress, oktober 2013
Work in progress, oktober 2013

International workshop on Islamic geometric design Istanbul

At the Design Center of Istanbul a six-days congres was organized with lectures and workshops delivered by experts in this field. Incredibly inspiring!

http://www.igp-istanbul.com/eng/

Conference Isfahan, Iran

May 2013. A three day conference for mathematicians and artists on geometric Islamic patterns was held. Lots of inspiring workshops and lectures were delivered.

Workshop Leiden

Workshop for students, Institute for Studies of the Middle East, Leiden University, 27 march 2013

A participant of the workshop designs a geometric pattern
A participant of the workshop designs a geometric pattern

Contribution to piece of art

The use of patterns in a work of art by Maria Roelofsen (march 2013)
The use of patterns in a work of art by Maria Roelofsen (march 2013)

Lecture for maths teachers

During the conference for Maths teachers held december 18th 2012 at the Groningen University I gave a lecture about using islamic mosaics to teach geometry at all levels in secundary schools.

 

Article Published

June 2012.

In the review for Dutch mathematics teachers called 'Euclides' the article 'Designing Persian Mosaics in the Classroom. Students in the centre of a medieval design tradition' appeared (for the article in Dutch click here).

Maria completed 'the frog'